Benutzeroberfläche 1, Eberhard Havekost
Eberhard Havekost
Benutzeroberfläche 1
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Eberhard Havekost

Benutzeroberfläche 1, 1999


Dimensions
240 x 115 x 2.3 cm
Physical Description
Oil on canvas
Inventory Number
2244
Acquisition
Acquired in 2007 as a gift from Peter Smeets, property of Städelscher Museums-Verein e.V.
Status
On display, lower level, Contemporary Art, room 2

Texts

About the Work

A familiar, dull sight of the kind encountered in cities all over the world: a grey high-rise building, a green tree and a blue sky. Havekost – it would seem – is showing us a wasteland of civilisation that could really exist. The point of departure for his paintings, however, are actually digital photographs, which the artist then reworks on the computer screen. Like the user interface that gives the work its name, they accordingly lack nuance and depth. What the artist reproduces is not reality, but what we perceive of reality in a digital medium. His artistic approach is an example of the fact that the dichotomy between abstraction and representation, a recurring concern of modern painting, has meanwhile been dissolved.

About the Acquisition

The lawyer and entrepreneur Peter Smeets of Frankfurt supports interesting cultural initiatives such as the small but exceptional Blumenbar publishing house. In the city on the Main he is active in the society of friends of the Museum für Moderne Kunst, among other organisations. He supported the Städel Museum’s contemporary art collection in 2007 by purchasing this painting for the Museums-Verein.

Audio & Video

  • Basic information
    02:45
Kunst nach 1945: Eberhard Havekost
In dem Film spricht der Künstler Eberhard Havekost über das 1999 entstandene Werk „Benutzeroberfläche 1, das sich seit 2007 in der Sammlung des Städel Museums befindet. Derzeit noch im Depot aufbewahrt, wird es nach Fertigstellung des Erweiterungsbau dort präsentiert werden. Für Havekost funktioniert Malerei ähnlich wie die Benutzeroberfläche des Computers. Bei dem Gemälde „Benuzeroberfläche 1 wird das Bildmotiv, ein schräg angeschnittenes und in Untersicht gezeigtes moderneres Appartement-Hochhaus, selbst zu einer Benutzeroberfläche. Das Hochhaus füllt den Blickraum des Betrachters nahezu vollständig aus. Die Fassade wirkt wie eine undurchdringliche Membrane. Einzig die Balkone durchbrechen die stereotype Fassade und bilden eine Nahstelle zwischen Innen und Außen der Architektur. Die Betonung der stromlinienförmigen glatten Oberfläche verdeutlicht die gefilterte Realität. http://www.staedelmuseum.de/de

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Last update

15.11.2024