Who will be in in '99?, Rosemarie Trockel
Rosemarie Trockel
Who will be in in '99?
de
Back to top

Rosemarie Trockel

Who will be in in '99?, 1988


Dimensions
210.5 x 161.6 cm
Physical Description
Wool
Inventory Number
DB042
Acquisition
Deutsche Bank Collection at the Städel Museum
Status
On display, lower level, Contemporary Art, room 2

Texts

About the Work

The materiality of the knitted work 'Who will be in in '99?' points to a domestic sphere with female connotations. It can be read as a feminist comment on the male dominance of art history. The format and the precise stitching suggest it was produced industrial with a computer-controlled knitting machine. Here, Rosemarie Trockel takes up a praxis that is independent of the artisanal involvement of the artist. The reproducibility of her pictures contrasts with the concept of knitting as a craft. The title refers to the lists of artist rankings which emerged during the 1980s. While these asked who would be the art star of the future, the cruciform shape quotes Kasimir Malevich's Suprematist paintings, with it, a central work of Modernism. The execution of the appropriated painting in wool destroys its essential characteristics and the self-referentiality of modern painting. Trockel's work creates a tension-filled network of handicraft and machine, art history and pop culture, past and future.

Video

Mirna Funk x „Who will be in in '99?” von Rosemarie Trockel | STÄDEL MUSEUM
Die Schriftstellerin Mirna Funk stellt mit ihrem ganz persönlichen Blick Rosemarie Trockels Werk „Who will be in in '99?” (1988) vor. Sie erläutert, was hinter dem Strickbild und dem schwarzen Kreuz steckt und zeigt, was Feminismus mit Mut zu tun hat. Was erzählt uns die Kunst von gestern über das Heute? Und was hat das eigentlich alles mit mir zu tun? Die Filmreihe „Meinungsbilder“ verknüpft historische Zusammenhänge ausgewählter Kunstwerke mit aktuellen gesellschaftlichen Diskursen. Mehr Informationen zur großen kulturellen Bildungsinitiative „Meinungsbilder. Anders sehen. Einander verstehen“ unter https://www.staedelmuseum.de/de/meinungsbilder „Who will be in in '99?” (1988) von Rosemarie Trockel in der Digitalen Sammlung des Städel Museums: https://sammlung.staedelmuseum.de/de/werk/who-will-be-in-in-99 #staedel #meinungsbilder
Gastkommentar: Geschlechter Verhältnisse in der Moderne mit Historikerin Ute Frevert
Was sieht eine Historikerin und Bildungsforscherin in den Werken der Städel Sammlung? In diesem Gastkommentar eröffnet Ute Frevert (Direktor am Max-Planck-Institut für für Bildungsforschung) ihre individuelle Sichtweise auf die Kunstwerke im Städel Museum. Sie schaut sich Monets "Mittagessen" an und nimmt die gezeigte Familienidylle in Bezug auf die Geschlechterverhältnisse genau in Betracht. Am Beispiel von Rosemarie Trockels "Who will be in in '99" blickt sie auf das Material aus dem das Werk gemacht ist und untersucht die Konnotationen von Handarbeit. Mehr Infos unter: https://www.staedelmuseum.de/de/angebote/gastkommentar Die Werke in unserer Digitalen Sammlung Monet, Mittagessen (1868 – 1869): https://sammlung.staedelmuseum.de/de/werk/das-mittagessen Rosemarie Trockel, Who will be in in '99 (1988): https://sammlung.staedelmuseum.de/de/werk/who-will-be-in-in-99

Work Data

Work Content

Podcasts

Similar works

  • All

More to discover

Albums

Contact

Do you have any suggestions, questions or information about this work?

Last update

06.11.2024